Nikdy viac,  Služby

Prečo už nebudem letieť spoločnosťami Ryanair a Laudamotion

Nie som jediná, kto po lete nízkonákladovou spoločnosťou vyslovil, že už nikdy viac. Už som si to povedala toľkokrát! A predsa som im dala opäť šancu. Naposledy pri lete do Marakéša v Maroku, a teda verím, že naozaj naposledy.

Vlastne sme leteli spoločnosťou Laudamotion, tú však prevzal nízkonákladový prepravca Ryanair. Nie všetky nízkonákladovky na svete sú také mizerné. Napríklad s ázijskými AirAsia, Indigo, Air India či s austrálskou Jetstar nemám žiadne zlé skúsenosti. Keďže sú to lowcostoví dopravcovia, nečakám za málo peňazí veľa muziky, no nikde som sa nestretla s takou aroganciou a bezohľadnosťou ako ma skoro vždy privíta Ryanair resp. Laudamotion.

Posledná kvapka

Prvýkrát mi vlasy dupkom stáli asi pred šiestimi rokmi, keď ma personál Ryanairu nútil napchať si do batožiny aj knihu, ktorú som držala v ruke. Museli sa pozrieť, či aj tak zavriem tašku a či sa aj tak zmestí do požadovaných rozmerov.

Odvtedy som Ryanairom cestovala veľakrát. Posledná kvapka bola, keď mi znedazdajky zmizlo sedadlo, za ktoré som si extra priplatila pri rezervácii leteniek. V takýchto šmejďáckych spoločnostiach  totiž nie je normálne, že ak cestujete dvaja a kupujete si letenku spoločne, tak aj budete sedieť spolu. V Ryanairi resp. v Laudamotion to stojí momentálne 4-7 eur/sedadlo. Keďže sme s kamoškou cestovali spolu prvýkrát (a prvýkrát sme sa vlastne aj naživo stretli, ale o tom inokedy), tak sme chceli sedieť vedľa seba a priplatili sme si za sedadlá. Pár dní pred odletom idem robiť spoločný check-in a moje sedadlá nikde. Kamoškine tam stále boli, ale po mojich sa zľahla zem, takže ani check-in som nemohla spraviť.

Sedadlo som si vraj vymazala sama

No počkať, počkať. Ja som si sedadlá určite kúpila na obidva smery. Chytro pozriem konfirmačný email, sú tam! Idem teda pohľadať telefónne číslo na help center, nech zistím, čo sa stalo. Žiadne číslo tam nie je. Až po hodnej chvíli hľadania nachádzam chat, musím sa preklikať cez radu zbytočných automatických otázok, ktoré mi nič nepomohli, až po tom sa konečne spájam s pracovníkom helpdesku.

Opíšem mu (alebo jej – neviem, či je to muž, žena alebo robot) situáciu. Vraví, že žiadne sedadlá nevidí a či mi má teda sedadlá prideliť. Odpovedám, že áno, a zdôrazňujem, nech mi pridelí moje pôvodné sedadlá podľa rezervácie. Na to píše, že to bude za poplatok. Tak to v žiadnom prípade! Ja som už predsa platila. Na to píše, že sedadlá tam nie sú, lebo ja som ich odstránila. Vyplešťujem oči, či dobre čítam. Moje rozhorčenie musel cítiť až do Írska, či kde to písal svoje bludy, lebo povedal, že to teda ešte raz preverí. Napokon mi pridelil nové sedadlá, v uličke, nie pri okne ako som si to pôvodne rezervovala. Namiesto 24A som tam teraz mala 24C (kamoška mala 24B). Nestihla som ani ceknúť, lebo prehliadač mi oznámil, že „sessionexpired“ a vyhodilo ma to z komunikácie.

Ide o princíp

Nevadilo by mi sedieť v uličke, ani na druhom konci lietadla. Išlo mi o princíp, že si za niečo zaplatíte, zrušia vám to bez náhrady a bez toho, aby vám to vôbec oznámili, klamú, že ste to vlastne zrušili vy, a až potom, ako sa sťažujete, vám pridelia čosi nové. Vymaľované. Keby som bola robila check-in o pár dní neskôr, možno aj to „nové“ sedadlo by už obsadil iný pasažier a napokon by sme sedeli s kamoškou ďaleko od seba, hoci sme si priplatili 16 eur. Nedala som sa. Otvorila som novú komunikáciu, tentokrát cez nejaké iné chatové okno, ani neviem, kde som ho našla. Opäť som musela od začiatku vysvetliť celú situáciu.

Celý proces od prvého neúspešného pokusu o check-in až definitívny verdikt, že mi pôvodné sedadlá nedajú, trval 3 hodiny. Tak veľa premárneného času! Povedali, že pôvodné sedadlo nie je na „mape sedadiel alebo sa bude letieť iným, než plánovaným lietadlom“. OK, ale, keď mi ho zrušili, mali mi dať automaticky nové bez toho, aby som o to krvopotne prosíkala. Odkázali ma na iné oddelenie s možnosťou uplatniť si kompenzáciu. Opäť (mimochodom, už po štvrtýkrát) som musela podrobne vysvetliť celú situáciu. Kompenzáciu mi, ako inak, odmietli. O pár dní som nedočkavo nasadala do lietadla, aby som sa presvedčila, či sedadlo 24A napokon existuje alebo nie. Samozrejme, že existovalo! Doteraz nechápem, ako je možné, že tento muž sedí na mojom pôvodnom sedadle, ktoré nemalo byť na mape sedadiel. ??? (Inak, svet je malý. Vysvitlo, že je to Slovák a o 2 dni na to sme ho stretli na výstupe na horu JebelToubkal.)

Všetko, čo ma irituje

Svojvoľné rušenie sedadiel bez upovedomenia a náhrady

Neprehľadný zákaznícky service na webe

Meškanie a neočakávaná zmena času letu na poslednú chvíľu (stalo sa to viacerým mojim známym)

Nedostatočné značenie na letisku (neuvedú Gate alebo Gate zmenia na poslednú chvíľu)

Neochotný a nemilý personál

Príplatok za sedadlá, ak chcete sedieť spolu

V cene je iba miniatúrna batožina 40x25x20 cm

Príplatok za (normálnu) batožinu

Časté zmeny podmienok (najmä čo sa týka batožiny)

Načo ti kufor? Choď do Afriky s kabelkou!

Pravidlá týkajúce sa batožiny sú na celom najtrápnejšie, takže im venujem o pár riadkov viac. Uvádzam pravidlá Ryanairu (resp. Laudamotion, ktorý patrí pod nich), ale veľmi podobne to má aj Wizzair:

V štandardnej cene letenky je ZADARMO iba jedna batožina rozmeru 40x25x20cm (napríklad kabelka/taška na laptop/malý ruksak). Musí sa zmestiť pod sedadlo pred vami. Keďže ide na palubu, nesmie obsahovať tekutiny nad 100 ml/flakón, ani ostré predmety. Ak vám to nestačí, môžete si dokúpiť:

Priority & 2 cabinbag za 6-8 EUR/jednosmerne (resp. 12-19 EUR/spiatočne): okrem toho, že pôjdete do uprednostneného, rýchlejšieho radu pri nástupe do lietadla, môžete si na palubu vziať 2 tašky: jednu maličkú 40x25x20 cm opísanú vyššie a jednu väčšiu max. 10 kg veľkosti 55x40x20 cm. Keďže obe idú na palubu, ani v tomto prípade si nesmiete vziať tekutiny nad 100 ml/flakón a ostré predmety.

10 kg check-in bag za 10-12 EUR/jednosmerne (resp. 20-24 EUR/spiatočne): max. povolené rozmery sú 55x40x20 cm. Táto batožina ide do podpalubia. Uvedená cena platí, ak si check-in bag pridávate počas rezervácie letenky. Ak ju pridáte až na letisku, zaplatíte 20 EUR/jednosmerne, ak ju pridáte až na boarding gate, tak 25 EUR/jednosmerne.

20 kg check-in bag za 25 EUR, ak si ju pridáte počas rezervácie alebo za 40 EUR, ak si ju pridáte k letenke dodatočne.

No neviem, kto už poletí štvorhodinovým letom Viedeň – Marakéš s taštičkou veľkosti 40x25x20 cm. Možno nejaký biznismen, ktorý si berie iba počítač alebo backpacker, ktorému nevadí, že bude týždeň v tom istom oblečení. Keďže sme išli na najvyšší vrch Maroka – JebelToubkal, potrebovali sme aj teplé veci a teda priplatiť si väčšiu tašku. Letenka zrazu z pôvodnej ceny 130 eur vyskočila na 156 eur/osoba (cena zahŕňa spiatočnú letenku, sedadlo a jednu max. 10 kg batožinu rozmeru 55x40x20 cm). A úprimne povedané, až také super lacné sa mi to nezdá, hoci to bola najlacnejšia letenka na mesiac apríl. Od nízkonákladovky s takými príšernými službami by som očakávala nižšiu cenu.

Zanechať odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *